Ve hře jsou stále dvě trasy. Jedna jde blíž k městu, druhá Litomyšl objíždí větším obloukem. Každá má své příznivce i nekompromisní odpůrce. „Stanovení trasy se samozřejmě odrazí v budoucím územním plánu, ale není to úkol ani tak náš, jako především krajského zastupitelstva a Ředitelství silnic a dálnic. Požadavkem těchto orgánů momentálně je, abychom do územního plánu zahrnuli obě trasy,“ řekl Právu místostarosta Litomyšle Radomil Kašpar (KDUČSL).
Ve čtvrtek bude zastupitelstvo města Litomyšle projednávat v prvním kole nový územní plán.
Nervním bodem zřejmě bude trasa rychlostní komunikace R 35. Celý plánovaný úsek Pardubickým krajem je už definitivní, jen na Litomyšlsku se dál vedou spory, protestují obce a lidé sepisují a podepisují petice.
Ve hře jsou stále dvě trasy. Jedna jde blíž k městu, druhá Litomyšl objíždí větším obloukem. Každá má své příznivce i nekompromisní odpůrce. „Stanovení trasy se samozřejmě odrazí v budoucím územním plánu, ale není to úkol ani tak náš, jako především krajského zastupitelstva a Ředitelství silnic a dálnic. Požadavkem těchto orgánů momentálně je, abychom do územního plánu zahrnuli obě trasy,“ řekl Právu místostarosta Litomyšle Radomil Kašpar (KDUČSL). „My to zatím neřešíme, protože ten náš územní plán je zatím ve fázi vzniku a čekáme, že podklady pro vyjádření nám dá v první řadě posouzení vlivu stavby na životní prostředí EIA a jednak hlasování krajského zastupitelstva. Doufám, že krajští zastupitelé budou mít rozum a schválí tu lepší variantu,“ dodal diplomaticky Kašpar. Co je ta lepší varianta, přímo neřekl, jen starosta Michal Kortyš naznačil přání města. „Podle nás by trasa R 35 měla jít dál od města. Litomyšl potřebuje určitý prostor, kterým se může rozvíjet,“ řekl Právu.
„Jak rada, tak zastupitelstvo města se přiklánějí ke vzdálenější variantě,“ přikývl pak i místostarosta Kašpar. V Litomyšli se v posledních dnech začala podepisovat i petice, požadující, aby R 35 šla co nejdále od města. Podle litomyšlských radních je to bušení na otevřená vrata, ale zároveň podpora a argument pro rozhodnutí zastupitelstva.
Každé takové vyjádření, každý postoj i petice vyvolávají totiž podrážděné reakce obcí ležících jižně od Litomyšle. Takzvaná „vzdálenější varianta“ by šla přes jejich katastr.
Protesty jsou slyšet z Kornic (i tady byla už v minulém roce podepisována petice, ve které 123 signatářů požadovalo, aby se o trase nejednalo za zády obyvatel Kornic), Němčic, Pazuch, Sedliště, Bohuňovic a dalších obcí na sever od Litomyšle.
Ve hře jsou i někteří soukromí vlastníci pozemků. Někteří dopředu avizují, že pro dálnici neprodají ani metr, jiní se snaží naopak licitovat. Jejich vzorem je Jan Vaňous. Trasu R 35, původně omylem krajských úředníků zakreslenou přes jeho pozemky, zrušil vloni Nejvyšší soud.
Pardubický kraj má v květnu zřejmě poslední šanci přesvědčit ministerstvo dopravy a vládu o tom, že má jasno o každém metru trasy R 35. Pokud bude signalizován sebemenší rozpor a konflikt, vláda určitě využije každou záminku k tomu, aby prostředky na R 35 přesunula na jiné dopravní investice. O trase R 35 zastupitelstvo Pardubického kraje jedná už deset let.
***
Jak rada, tak zastupitelstvo města se přiklánějí ke vzdálenější variantě. Radomil Kašpar, místostarosta Litomyšle
Zdeněk Seiner